Naar Home

Contact opnemen

Veelgestelde vragen

Krijg ik korting als ik mijn studieschuld sneller aflos?

Nee, u krijgt geen korting bij versneld aflossen.

De minister heeft op dit moment geen plannen om een afloskorting in te voeren. Wel heeft het nieuwe kabinet plannen voor een extra tegemoetkoming voor leenstelselstudenten. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog akkoord gaan met het voorstel. De extra tegemoetkoming komt er waarschijnlijk vanaf 2027.

Ik krijg in 2025 meer of minder geld dan ik had verwacht. Waar ligt dit aan?

Waarschijnlijk is uw aanvullende beurs veranderd of nog niet berekend. Gebruik de 'tool Aanvullende beurs' en vind het antwoord binnen 1 minuut.

Het inkomen van mijn ouder(s) is gedaald. Heb ik recht op meer aanvullende beurs?

De aanvullende beurs voor mbo, hbo en universiteit wordt per kalenderjaar berekend. We kijken naar het inkomen van 2 jaar daarvóór. Dit noemen we het 'peiljaar'. Voor de aanvullende beurs van 2025 kijken we dus naar het inkomen van 2023. Is het inkomen van uw ouders na 2023 gedaald? Dan kunnen ze misschien 'verlegging peiljaar' aanvragen in hun eigen Mijn DUO. We kijken dan naar een later inkomensjaar: 2024 of 2025. U krijgt dan misschien een hogere aanvullende beurs. 

Ik kan het maandbedrag van 2025 niet betalen. Kan het bedrag verlaagd worden?

We gaan bij het berekenen van het maandbedrag uit van uw inkomen in 2023. In Mijn DUO kunt u bij ‘Mijn schulden’ zien met welk inkomen we hebben gerekend.

Is uw inkomen na 2023 met minimaal 15% gedaald, dan kunt u dat op het scherm 'Mijn schulden' aangeven. Misschien kunnen we dan uitgaan van uw inkomen in 2024 of in 2025.

Is nog niet gerekend met uw inkomen? Vraag dan om verlaging van het maandbedrag. Klik rechts op het scherm op ‘Minder of niets betalen’ of ‘Uw gegevens wijzigen’ en geef uw inkomen in 2023 door.

Hebt u uw inkomen al doorgegeven? Dan moet dit waarschijnlijk nog worden verwerkt. U krijgt een nieuw bericht als het inkomen is verwerkt.

Regel het online

Klopt er iets niet in uw persoonlijke gegevens, log dan in op Mijn DUO. Bij 'Mijn berichten' staat vaak meer uitleg en ziet u precies hoe u geregistreerd staat. Telefonisch kunt u geen wijzigingen doorgeven.

Inloggen Mijn DUOMet DigiD

Waarom kan ik niet mailen?

Mailen kan alleen als u van DUO een brief krijgt met daarin een e-mailadres. Of als u in het buitenland woont en geen contact kunt opnemen binnen onze openingstijden. Geef in dat geval uw locatie door.

Meer informatie over het doorgeven van uw locatie en mailen met DUO.

Contact inwoners Caribisch gebied

U kunt in het Caribisch gebied op verschillende manieren contact met ons opnemen.